Vít Bubák (říjen 2015)

Vít Bubák pochází z Pardubic a studium na IES ukončil doktorátem v roce 2010. Do té doby stihl řadu stáží a pobytů v zahraničí. Hned po nástupu na magistra absolvoval semestrálni studijní pobyt na University of Queensland a následnĕ další na belgické Université Catholique de Louvain. Magisterské studium ukončil na IES v roce 2005 a zatímco se věnoval doktorskému studiu, pracoval také ve společnosti Wood & Company, vyučoval kromě IES také na Anglo American University v Praze a získal ještě jeden magisterský titul na University of Iowa v USA, kde rovněž vyučoval. V roce 2010 získal doktorát nejen na IES, ale i na pařížské Sorboně. Poté působil nejprve na pozici Associate Director ve společnosti Fitch Solutions v Londýnĕ a New Yorku, následnĕ strávil nějaký čas jako konzultant ve společnosti Credit Capital Advisory a v současnosti pracuje ve Washingtonu jako hlavní statistický konzultant společnosti Dun and Bradstreet. Vít získal řadu stipendií na studium, například od francouzské vlády, od Accenture/Open Society Foundation, Sasakawa Young Leaders Foundation a dalších. Jeho výzkumné studijní práce byly také výrazně oceňovány - Gaudeamus Award, což je ocenění pro studenty vědce v rámci soutěže Česká hlava, nebo Alumni Prize. Ve volném čase se Vít věnuje rodině.

   
 

Na IES jste studoval, ale také jste zde učil. Jako pedagog jste působil i na zahraničních univerzitách. Pozorujete rozdíly mezi studenty v jednotlivých zemích?

Na amerických univerzitách jsou studenti povzbuzováni klást otázky. Není otázka, která by byla příliš jednoduchá nebo snad naivní. Studenti, které jsem učil na University of Iowa, nebyli odlišní; nikdy se nebáli zeptat nebo si vyžádat vysvětlení, kterému by porozumĕli. Studenti, které jsem před odjezdem na University of Iowa míval na IES, byli – co se týká kladení otázek – rozhodnĕ opatrnĕjší. Má pozdĕjší pedagogická zkušenost mi ale ukázala, že dnešní studenti IES jsou přinejmenším stejnĕ zvídaví a dychtiví klást otázky, jako jejich kolegové na University of Iowa. V čem se ale, myslím, studenti University of Iowa liší od studentů IES je jejich interakce s vyučujícími, která je mnohem méně formální než na IES. Vetšina tamních studentů například oslovuje své pedagogy jménem, což se na IES málokdy stane.

Studoval jste kromě Česka na univerzitách v mnoha různých zemích - Francii, Belgii, USA nebo Austrálii. Jaká univerzita Vás nejvíc ovlivnila v dalším kariérním vývoji a která Vám „přirostla nejvíc k srdci“?

Pravdĕpodobnĕ nejvĕtší vliv na můj kariérní vývoj mĕla University of Queensland (UQ). Studium na této australské univerzitĕ ovlivnilo jak zaměření mého magisterského studia, tak i mé pozdĕjší rozhodnutí pokračovat doktorským studiem. Na UQ jsem měl zapsáno celkem 5 předmĕtů, přičemž dva z nich se týkaly empirických financí. Tyto kurzy byly vyučovány pedagogy, kteří byli nejen skvělými učiteli, ale také kvalifikovanými vědci, kteří publikovali v předních ekonomických a finančních časopisech. Tito profesoři nám za domácí úkol dávali replikovat své vědecké práce, což pro mĕ tehdy bylo něco úplnĕ nového a zcela pozoruhodného. Právě díky těmto zajímavým úkolům jsem se pozdĕji rozhodl dělat empirický výzkum.

Co se týká univerzity, která mi nejvíce přirostla k srdci, tak to je University of Iowa. S vĕtšinou mých tehdejších spolužáků jsme dodnes dobrými kamarády, a jedna ze spolužaček je dnes mou ženou.

V současné době pracujete jako statistik/vedoucí analytický konzultant ve společnosti Dun and Bradstreet, jaké dovednosti jsou v této profesi nejdůležitější? Dá se na to připravit ve škole, nebo je spíše důležité získat zkušenosti praxí?

Jako vedoucí analytický konzultant musíte být schopný aplikovat nejnovĕjší analytické a ekonometrické nástroje a poskytovat přitom klientovi řešení/odpovědi, která hledá. Jste neustále v kontaktu s klientem, který vám věří a respektuje vás jen a to jen tehdy, pokud jsou vaše řešení/odpovědi vždy jasné a srozumitelné a pokud vaše řešení/odpovědi vždy dodáte včas. Jako vedoucí konzultant je stejnĕ duležité umět jednat a pracovat s lidmi.

Myslím, že vysoká škola vás může naučit používat analytické nástroje, zorganizovat si práci a myšlenky nebo si procvičit jasné a srozumitelné vyjadřovaní, ale jen pracovní zkušenosti vám mohou dodat sebedůvěru ve vaší schopnost učit se novým znalostem, jak se říká “za pochodu“, ve vaší schopnost pracovat pod tlakem, efektivně komunikovat s ostatními nebo být dobrým manažerem.

Co Vás na Vaší práci baví nejvíc?

Možnost pracovat se zkušenými kolegy.

Žijete i s rodinou v USA, jak hodnotíte životní styl Američanů?

Myslím, že americký životní styl je v mnoha ohledech podobný životnímu stylu mladých Čechů. Například jednou jsem nĕkde četl, že většina Američanů během týdne hodně pracuje, aby si mohla užít víkend – to ale, myslím, platí pro většinu mých českých přátel. Stejnĕ tak se moc neliší mimopracovní aktivity. Češi dnes často sledují stejné televizní programy, chodí do stejných fast-foods a nakupují v podobných mallech a supermarketech jako jejich američtí protĕjšci. Jinými slovy, myslím, že naše životní styly jsou si velmi podobné.

 

Červenec 2020
poútstčtsone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partneři

Deloitte

Sponzoři

CRIF
McKinsey
Patria Finance