Detail publikace

Rozpočtová pravidla a rozpočtový proces: teorie, empirie a realita České republiky

Autor: doc. PhDr. Martin Gregor Ph.D.,
Typ: Články v impaktovaných časopisech
Rok: 2008
Číslo: 0
ISSN / ISBN: ISSN 0032-3233
Publikováno v: Politická ekonomie 4/2008, 484-504.
Místo vydání: Praha
Klíčová slova: Text představuje literaturu o vlivu rozpočtových pravidel na rozpočtovou politiku, shrnuje dostupnou empirickou evidenci a na základě empirie a teorie analyzuje design českých rozpočtových pravidel. Teoretická část modeluje konvenční i neintuitivní dopady rozpočtových pravidel při různých volebních systémech. Diskrece ohledně struktury rozpočtu implikuje, že výdajové stropy i výdajové plány nelze stanovit tak, aby snížení nadbytečných výdajů partikulárního typu zároveň neznamenalo vytěsnění výdajů typu čistých veřejných statků. Empirická část analyzuje závěry pěti komparativních studií z postkomunistických zemí: Gleich (2003), Yläoutinen (2004), Gregor (2004), Fabrizio & Mody (2006) a Zápal (2007). Ze srovnání vyplývá, že český rozpočtový proces vykazuje slabého ministra financí při přípravě, slabý Parlament, nominálně významné, ale fakticky nezávazné rozpočtové plány. Závěrečná část formuluje podmíněná doporučení pro český rozpočtový proces s ohledem na potenciální reformu volebního systému.
JEL kódy: H11, H61, H62
Citace:
Granty: GACR 402/08/0501 (2008-2010) Politická ekonomie veřejných rozpočtů Výzkumný záměr IES (2005-2011) Integrace české ekonomiky do Evropské unie a její rozvoj
Abstrakt: Text představuje literaturu o vlivu rozpočtových pravidel na rozpočtovou politiku, shrnuje dostupnou empirickou evidenci a na základě empirie a teorie analyzuje design českých rozpočtových pravidel. Teoretická část modeluje konvenční i neintuitivní dopady rozpočtových pravidel při různých volebních systémech. Diskrece ohledně struktury rozpočtu implikuje, že výdajové stropy i výdajové plány nelze stanovit tak, aby snížení nadbytečných výdajů partikulárního typu zároveň neznamenalo vytěsnění výdajů typu čistých veřejných statků. Empirická část analyzuje závěry pěti komparativních studií z postkomunistických zemí: Gleich (2003), Yläoutinen (2004), Gregor (2004), Fabrizio & Mody (2006) a Zápal (2007). Ze srovnání vyplývá, že český rozpočtový proces vykazuje slabého ministra financí při přípravě, slabý Parlament, nominálně významné, ale fakticky nezávazné rozpočtové plány. Závěrečná část formuluje podmíněná doporučení pro český rozpočtový proces s ohledem na potenciální reformu volebního systému.
Prosinec 2020
poútstčtsone
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Partneři

Deloitte

Sponzoři

CRIF
McKinsey
Patria Finance