Abstrakt: |
Teroristické útoky z 11. září 2001, zpomalení ekonomického růstu, epidemie SARS, válka v Iráku a růst cen ropy měly v posledních letech negativní vliv na hospodářský vývoj celého světa. Ale právě tyto externí šoky, společně s deregulací vnitřních trhů v USA a v Evropské Unii, rozhýbaly do té doby relativně klidné vody civilního letectví. Navíc dramatický vstup nízkonákladových aerolinií na trh s mimořádně nízkými cenami letenek a jejich následný úspěch znamenal pro již tak oslabené tradiční dopravce nárůst konkurence a nutnost na tento fakt reagovat. Tito zavedení přepravci museli výrazně snížit své náklady a zefektivnit svůj provoz. Začali rovněž vzájemně těsněji spolupracovat, a to především sdružováním se do aliancí. Tato bakalářská práce se snaží především popsat a vysvětlit vzájemnou závislost jednotlivých "hráčů" leteckého trhu, kterými jsou tradiční aerolinie, nízkonákladové společnosti a stát. Detailní analýza zvolených strategií těchto hráčů a jejich vzájemného působení vyústí v poslední části do prognózy, ve které se autor pokouší nastínit budoucnost sektoru civilní letecké dopravy.
|