Detail publikace

Rozpočtová pravidla a rozpočtový proces: teorie, empirie a realita České republiky

Autor: doc. PhDr. Martin Gregor Ph.D.,
Typ: Články v impaktovaných časopisech
Rok: 2008
Číslo: 0
ISSN / ISBN: ISSN 0032-3233
Publikováno v: Politická ekonomie 4/2008, 484-504.
Místo vydání: Praha
Klíčová slova: Text představuje literaturu o vlivu rozpočtových pravidel na rozpočtovou politiku, shrnuje dostupnou empirickou evidenci a na základě empirie a teorie analyzuje design českých rozpočtových pravidel. Teoretická část modeluje konvenční i neintuitivní dopady rozpočtových pravidel při různých volebních systémech. Diskrece ohledně struktury rozpočtu implikuje, že výdajové stropy i výdajové plány nelze stanovit tak, aby snížení nadbytečných výdajů partikulárního typu zároveň neznamenalo vytěsnění výdajů typu čistých veřejných statků. Empirická část analyzuje závěry pěti komparativních studií z postkomunistických zemí: Gleich (2003), Yläoutinen (2004), Gregor (2004), Fabrizio & Mody (2006) a Zápal (2007). Ze srovnání vyplývá, že český rozpočtový proces vykazuje slabého ministra financí při přípravě, slabý Parlament, nominálně významné, ale fakticky nezávazné rozpočtové plány. Závěrečná část formuluje podmíněná doporučení pro český rozpočtový proces s ohledem na potenciální reformu volebního systému.
JEL kódy: H11, H61, H62
Citace:
Granty: GACR 402/08/0501 (2008-2010) Politická ekonomie veřejných rozpočtů Výzkumný záměr IES (2005-2011) Integrace české ekonomiky do Evropské unie a její rozvoj
Abstrakt: Text představuje literaturu o vlivu rozpočtových pravidel na rozpočtovou politiku, shrnuje dostupnou empirickou evidenci a na základě empirie a teorie analyzuje design českých rozpočtových pravidel. Teoretická část modeluje konvenční i neintuitivní dopady rozpočtových pravidel při různých volebních systémech. Diskrece ohledně struktury rozpočtu implikuje, že výdajové stropy i výdajové plány nelze stanovit tak, aby snížení nadbytečných výdajů partikulárního typu zároveň neznamenalo vytěsnění výdajů typu čistých veřejných statků. Empirická část analyzuje závěry pěti komparativních studií z postkomunistických zemí: Gleich (2003), Yläoutinen (2004), Gregor (2004), Fabrizio & Mody (2006) a Zápal (2007). Ze srovnání vyplývá, že český rozpočtový proces vykazuje slabého ministra financí při přípravě, slabý Parlament, nominálně významné, ale fakticky nezávazné rozpočtové plány. Závěrečná část formuluje podmíněná doporučení pro český rozpočtový proces s ohledem na potenciální reformu volebního systému.

01

Prosinec

Prosinec 2021
poútstčtsone
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partneři

Deloitte

Sponzoři

CRIF
McKinsey
Patria Finance