Gender Differences in Education: Structure and Comparison of Countries
Autor: | Bc. Pavla Břízová |
---|---|
Rok: | 2011 - letní |
Vedoucí: | doc. PhDr. Julie Chytilová Ph.D. |
Konzultant: | |
Typ práce: | Bakalářská |
Jazyk: | Anglicky |
Stránky: | 99 |
Ocenění: | Pochvala děkana Fakulty sociálních věd za vynikající bakalářskou práci. |
Odkaz: | |
Abstrakt: | Tato bakalárská práce se venuje problému genderových nerovností ve vzdelávání. Zameruje se predevším na jejich soucasný stav, k cemuž využívá aktuálních dat na úrovni státu. Hlavním prínosem práce pro výzkum daného tématu je predevším užití nových, inovativních zpusobu jak analyzovat strukturu genderových nerovností. První z nich se zameruje na rozložení hodnot gender gap, které vyjadrují stav nerovností v jednotlivých státech. Zmínené rozložení je graficky znázorneno zvlášt pro každou ze ctrnácti nejduležitejších vzdelávacích statistik (jako je napr. míra zapisování detí do škol, míra pokracování studiem na strední škole nebo míra gramotnosti). Na základe techto grafu jsou pak pojmenovány hlavní rozdíly a spolecné rysy vyskytující se mezi jednotlivými vzdelávacími statistikami. Druhá cást analýzy se zabývá tématem rozdílnosti jednotlivých vrstev genderových nerovností ve vzdelávání. Vzdelávací statistiky jsou zde rozdeleny do dvou skupin (Prístup ke vzdelání a Kvalita získaného vzdelání) oznacovaných pro jejich vzájemnou návaznost pojmem nerovnostní stupne. Zkoumání struktury nerovností spocívá v tomto prípade v hledání vztahu mezi stavem nerovností v prvním a druhém nerovnostním stupni. Podle rozpoznaných forem techto vztahu jsou státy sveta rozcleneny do jedenácti jasne definovaných kategorií. Jedním z hlavních poznatku, které tento postup umožnil, je zjištení, že státu, kde jsou dívky vystaveny vyšší nerovnosti v prístupu ke vzdelání než v jeho následné kvalite, je mnohem více než tech, kde je tomu naopak. |
Ke stažení: | Bakalářská práce Břízové |