Abstrakt: |
Tato práce se zabývá gravitačním modelem zahraničního obchodu, který je rozšířen o institucionální proměnné. Cílem práce je zjistit, jak se chová švýcarský exportér a to z pohledu průřezových i časových panelových dat. K tomuto účelu je probrán dosavadní vývoj švýcarského zahraničního obchodu. Následně jsou v první části práce diskutované institucionální faktory a jejich vliv na mezinárodní obchod a jak jsou ovlivněny liberalizací. Dále práce představuje gravitační model zahraničního obchodu a jeho vývoj. Druhá část práce je zaměřena na odhad gravitačního modelu pro švýcarský export pomocí fixních a náhodných efektů. Je zjištěno, že institucionální faktory ovlivňují švýcarský vývoz, zejména z pohledu statického rozhodování, přičemž se diskriminuje mezi subjekty z různých zemí, což je modelováno specifikací při použití průřezových dat. Z dynamického pohledu v čase se role institucí výrazně snižuje. |