Car demand modelling in the Czech Republic
Autor: | Bc. Adam Rückl |
---|---|
Rok: | 2014 - letní |
Vedoucí: | Mgr. Barbara Pertold-Gebicka M.A., Ph.D. |
Konzultant: | |
Typ práce: | Bakalářská |
Jazyk: | Anglicky |
Stránky: | 71 |
Ocenění: | |
Odkaz: | https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/137637/ |
Abstrakt: | Cílem této práce je vytvořit a s použitím dat registrací nových vozidel v České republice odhadnout model poptávky po osobních automobilech. Sestavený model bere zvlášť v potaz faktory ovlivňující nejen poptávku, ale i nabídku, přičemž obě tyto veličiny tvoří systém simultánních rovnic. Za účelem správného odhadu je prezentována ekonometrická teorie modelu simultánních rovnic. Nejprve jsou zavedeny základní pojmy, je dokázána nekonzistence metody nejmenší čtverců a představeny vhodné metody odha dů, zejména pak dvoustupňová metoda nejmenších čtverců a nepřímá metoda nejmenších čtverců. Při následné empirické analýze bylo zjištěno, že registrace nových osobních automobilů v České republice jsou ovlivněny specifickou daňovou politikou, která do dubn a 2009 neumožňovala odpočet daně z přidané hodnoty u osobních automobilů. Velká část osobních automobilů byla tedy registrována jako lehké užitkové vozy a tento fakt je při studiu poptávky po automobilech nutné vzít v potaz. Výsledky regrese pomocí dvoustu pňové metody nejmenších čtverců ukázaly, že poptávka po nových automobilech v České Republice je cenově a důchodově elastická, značná citlivost poptávky byla zjištěna i na cenu ojetých automobilů jakožto jejich substitutu. Naopak u ceny paliva nebyl prokáz án vliv na počet kupovaných automobilů. Největší dopad je připisován sezónnosti, která je pravděpodobně výsledkem subjektivních preferencí spotřebitelů |