Detail práce

Essays in Behavioural and Experimental Economics

Autor: Mgr. Jindřich Matoušek (14.9.2022)
Rok: 2022 - letní
Vedoucí: prof. PhDr. Tomáš Havránek Ph.D.
Konzultant:
Typ práce: Disertační
Jazyk: Anglicky
Stránky: 208
Ocenění:
Odkaz:
Abstrakt: Disertační práce se skládá ze tří článků prezentujících aplikace experimentálních a statistických metod na témata behaviorální ekonomie. První článek představuje sérii laboratorních experimentů, ve kterých aplikuji experimentální metody na komplexní problém rozhodování. Druhý a třetí článek představují kvantitativní syntézy literatury klasických témat behaviorální ekonomie. Obecný úvod spojuje tyto kapitoly dohromady. Na začátku každé kapitoly jsou uvedeny podrobné abstrakty jednotlivých článků.
V prvním článku experimentálně zkoumám dva komplexní více-jednotkové aukční mechanismy s možností komunikace mezi účastníky, a porovnávám tyto mechanismy z hlediska efektivity. Umožnění komunikace překvapivě zvyšuje efektivitu ve zkoumaných aukčních formátech. Koluzní dohoda vedla v našem případě k lepšímu rozdělení ve srovnání s aukcí bez komunikace. Domnívám se, že složité formáty aukcí příliš komplikují rozhodování účastníků a způsobují neefektivitu, zejména při aukcích s velkým množstvím zboží k prodeji.
Ve druhém článku představuji meta-analýzu klíčového parametru odhadovaného laboratorními i terénními ekonomickými experimenty---individuální diskontní sazby. Zkoumám, do jaké míry lze rozptyl diskontní sazby připsat pozorovatelným rozdílům v experimentálním designu a také selektivnímu vykazování výsledků v příslušné literatuře. Používám bayesovské a frekventistické modelování k identifikaci faktorů, které nejvíce ovlivňují individuální diskontní sazbu. Výsledky ukazují publikační zaujatost autorů vůči neintuitivním výsledkům. Opravená průměrná roční diskontní sazba je oproti prostému průměru hodnot reportovaných v literatuře poloviční.
Ve třetím článku zkoumám, zda finanční pobídky skutečně motivují lidi k lepší práci. Provádím inventuru nově vznikajícího výzkumu v ekonomii, sbírám celkem 1568 odhadů ze 44 různých studií a kodifikuji 39 proměnných, abych zachytil základní povahu účinku, který mají pobídky na motivaci a výkon. Provádím metaanalýzu sesbíraného vzorku literatury. Řada statistických testů naznačuje, že celkový účinek pobídek je prakticky nulový. K identifikaci nejvýznamnějších determinantů účinku používám bayesovský a frekventistický model průměrování. Nejvíce ze všech tlačí tento efekt směrem nahoru publikační zaujatost výzkumníků.

30

Listopad

Listopad 2022
poútstčtsone
 123456
78910

111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Partneři

Deloitte

Sponzoři

CRIF
McKinsey
Patria Finance
Česká Spořitelna
EY