Abstrakt: |
Práce se zabývá chováním kupujících na trhu spotřebního zboží v prvních dnech po cenové liberalizaci, kdy se ceny většiny zboží a služeb v ekonomice ze dne na den změnily a navíc každé zboží nebo služba měly v různých obchodech různou výši, zatímco před liberalizací byla cena daného zboží nebo sliužby všude stejná. Práce nejprve popisuje situaci na českém maloobchodním trhu v době liberalizace. V další části práce přináší důkladný přehled těch oblastí ekonomie, psychologie a "spotřebitelského výzkumu", jejichž předmět zkoumání se zdá mít souvislost s úlohou, kterou řeší spotřebitel hledající nízkou cenu na trhu, jehož ceny tento spotřebitel nezná. Následně jsou vytipována tři pravidla, kterými by se skuteční nakupující spotřebitelé nejspíše mohli řídit při hledání nízké ceny na neznámém trhu: "adaptivní pravidlo", "pravidlo výhodného nákupu" a "zlepšovací pravidlo". Dále je popsán pokus, na jehož výsledcích jsou statisticky testována uvedená tři pravidla. Před samotným statistickým rozborem jsou diskutovány potíže plynoucí ze skutečnosti, že je nutno použít nelineární verzi probitové techniky a parametry pravidel je nutno odhadnout numerickými metodami. Ukazuje se, že na základě dat z pokusu není možné z testovaných tří pravidel určit jedno jako zřetelně nejbližší skutečnosti.
|