Detail práce

Příčiny a způsoby řešení asijské ekonomické krize v Thajsku a Malajsii

Autor: Tomáš Bulena, PhD.
Rok: 2002 - zimní
Vedoucí:
Konzultant:
Typ práce: Disertační
Jazyk: Anglicky
Stránky: 100
Ocenění:
Odkaz:
Abstrakt: Asijská ekonomická krize z let 1997 -- 1998 byla jednou z nejdramatičtějších ekonomických událostí nedávné minulosti. Ve své disertační práci jsem nejprve zkoumal příčiny, které vedly k jejímu vzniku, abych pak na základě jejich identifikace a pochopení zhodnotil různé postupy při řešení vzniklé krize. Vycházel jsem přitom především ze zkušeností Thajska a Malajsie jakožto dvou protikladů:
1. Thajsko se snažilo překlenout krizi ve spolupráci s Mezinárodním měnovým fondem (MMF) a s pomocí jeho podpůrného programu.
2. Malajsie, která čelila obdobnému tlaku ve finanční oblasti, se naopak snažila jít svojí vlastní cestou bez podpory MMF.

Hospodářská situace zemí jihovýchodní Asie v předkrizovém období - nízká inflace, dlouholeté rozpočtové přebytky, vysoká míra domácích úspor a střízlivá monetární politika - nedávala signál, že by se blížily vážnější problémy. Hospodářská krize pak vypukla zcela neočekávaně jako důsledek neřešených vnitřních strukturálních problémů (korupce, neproduktivní investování půjčeného kapitálu, spekulace na trhu nemovitostí,...) a byla dále prohloubena spekulativními aktivitami některých účastníků světového finančního systému. Na základě podrobnějšího zkoumání jsem určil čtyři hlavní příčiny krize, které ovšem měly v jednotlivých zemích různou váhu:
1. Nedisciplinovaná expanze v bankovním sektoru
2. Všeobecná slabost ekonomiky, promítající se do deficitu běžného účtu
3. Vnější šoky -- konkurenti s nižšími náklady (Čína, Indie) a dlouhodobé hospodářské potíže Japonska
4. Panika na finančních trzích šířící se z Thajska
Ačkoli Thajsko spolupracovalo s MMF a Malajsie nikoli, k řešení krize přijaly obě země víceméně stejné uspořádání hospodářské politiky. Tento "univerzální" balíček obsahoval během úvodní fáze restriktivní monetární politiku v kombinaci s neutrální fiskální politikou. V následujících obdobích docházelo k postupnému uvolňování obou politik s cílem podpořit nejen obnovení hospodářské aktivity, ale i prosazení potřebných restrukturalizačních opatření.
Pokud se dnes ohlédneme, můžeme říci, že postižené země již krizi dokázaly překonat, a že podpůrné programy MMF byly v zásadě úspěšné. Na druhé straně ovšem většina kroků přijatých k vyřešení krize byla iniciována MMF a USA, což u mnoha obyvatel východní Asie vyvolalo dojem, že jim Západ chce vnutit své principy fungování ekonomiky a společnosti. Nechuť vůči Západu byla ještě umocněna místně převládajícím názorem, že krizi způsobili především západní spekulanti, následovaní bankami a věřiteli. Snaha Malajsie o samostatný postup, nezávislý na Západu, byla proto v celém regionu sledována s porozuměním a podporou. V politické rovině tak krize posílila pocit sounáležitosti východoasijských zemí a probudila v nich snahu o vytvoření regionálního hospodářského uskupení. Budoucí spojení japonské technologie s čínskou přizpůsobivostí a pracovní silou v průběhu asijské ekonomické integrace by představovalo nejen silného konkurenta, ale i výrazný stimul pro globální ekonomický růst, obchod a investice.
Ke stažení: Disertační práce - Bulena
Červen 2023
poútstčtsone
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Partneři

Deloitte
Česká Spořitelna

Sponzoři

CRIF
McKinsey
Patria Finance
EY